October 11, 2023

Heat the Pig Liver Full OP (私が笑う理由は) Translation

Since its streaming release, I've been listening to the full version of Heat the Pig Liver's OP 私が笑う理由は (The Reason I Smile is) by ASCA a lot.  Due to it being so catchy, and probably because of its message in relation to the story, I couldn't get it out of my head, so I decided to translate it.  Here you go.

P.S. Let me know if there are any mistakes, thanks.


兎にも角にも、笑顔で!
「鏡よ鏡。ちゃんと笑えてる?」
昔からの言い付けを馬鹿みたいに守ってる

No matter what, put on a smile!
"Mirror, O mirror, am I smiling properly?"
I foolishly adhered to this instruction from long ago.

必要とされたくて 誰かのために笑った
信じてきた仮面を私のためにサヨナラ

Wanting to be needed, I smiled for the sake of others.
For my own sake, I said goodbye to the mask I trusted in.

笑う理由なんて 探すものじゃなくて
あくびするように自然とそこにあった
祈るみたいに時を超えてきた
二つの運命が答え教えてくれた
やっと会えたね。

There's no need to search for a reason to smile.
It's something that comes naturally, like a yawn.
Surpassing time like a prayer,
our two destinies taught me this answer.
We finally got to meet.

顔色うかがっては
「口角よ、重力に逆らえ!」
呪いみたいな癖は長所にしてしまおう

Pay attention to others' expressions.
"Go against gravity, the corners of my mouth!"
Let's turn this cursed habit of mine into my strength.

誰かのためだけに 笑って何が悪い?
“人は鏡だから” 君を笑顔にしてみせる

What's wrong with only smiling for someone else's sake?
People are like mirrors, so I'll make you break into a smile.

笑う理由なんて 本当に単純で
ただ目の前の君を笑わせたいだけ
私達にはその力がある
笑うことが出来るのは人だけだと
誰かが言ってた

The reason I smile is really simple,
I just want to make you, the person before me, smile.
We have the power to make that happen.
"Only people have the ability to smile"
is something someone once said.

その悲しみは計り知れないし
君にしか見えない
でも今この時だけは君と笑い合える

The weight of that sadness is immeasurable,
and only you're allowed to see it,
but just for this moment, I'm able to smile with you.

笑う理由なんて探すものじゃなくて
あくびするように自然とココにあった
手を鳴らしたらココロは晴れる
ありきたりな幸せ見つけました

There's no need to search for a reason to smile.
It's something that comes naturally, like a yawn.
When you clap your hands, my heart brightens up.
I've found that ordinary and simple happiness.

私が笑う本当の理由は
他の誰でもない、君でした。
やっと会えたね。

The real reason I smile is
none other than for you.
We finally got to meet.

No comments:

Post a Comment